internet-magazyn-tovariv-dlya-ditey
Митні правила – порушення та відповідальність

Оприлюднено: 12 Вересня, 2014 at 1:30 pm

митниця-649x270Порушення митних правил є різновидом у більшій мірі адміністративного правопорушення –   винного діяння (дії чи бездіяльності), що посягає на встановлений порядок перетинання митного кордону та переміщення через нього товарів, транспортних засобів і предметів.

 

Разом із тим МК України поряд із Кримінальним кодексом України містить один склад злочину — контрабанду. Митні правопорушення, як й інші порушення, характеризуються такими ознаками, як суспільна небезпечність, заподіяння шкоди, винність та караність. Суспільна небезпека проявляється у тому, що порушеннями митних правил створюється загроза митній справі. В результаті такого правопорушення порушується порядок переміщення товарів, транспортних засобів і предметів через митний кордон. До ознак правопорушення також належить те, що вони завдають шкоди, а особи, які їх скоїли, підлягають покаранню.

Даний вид правопорушень носить особливий характер, який проявляється в тому, що порушення правил проходження митного контролю завдає значної шкоди економічним інтересам держави. Так, за офіційними даними сайту «Урядовий портал», протягом січня-липня 2013 року органами Міндоходів було заведено більше 14 тисяч справ про порушення митних правил на суму понад 428,8 млн. гривень. Зокрема, найпоширенішими є випадки незаконного переміщення через митний кордон продовольчих товарів (більше 3,8 тисяч випадків) і промислових товарів (більше 3,3 тисяч випадків) загальною сумою понад 22,05 та 118,76 млн. гривень відповідно.

Усі види порушень митного законодавства передбаченні Митним кодексом України, зокрема Главою 68, яка й має однойменну назву – види порушень митних правил та відповідальність за такі правопорушення. Вона передбачає : Порушення режиму зони митного контролю(ст.. 468), Неправомірні операції з товарами, митне оформлення яких не закінчено, або з товарами, що перебувають на тимчасовому зберіганні під митним контролем(ст.. 469), Недоставлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів до органу доходів і зборів призначення, видача їх без дозволу органу доходів і зборів або втрата(ст.. 470), Порушення порядку проходження митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю(ст.. 471), Недекларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення(ст.. 472), Пересилання через митний кордон України у міжнародних поштових та експрес-відправленнях товарів, заборонених до такого пересилання (ст.. 473), Перешкоджання посадовій особі органу доходів і зборів в доступі до товарів, транспортних засобів, документів (ст.. 474), Неподання органу доходів і зборів звітності щодо товарів, які перебувають під митним контролем (ст.. 475), Переміщення товарів через митний кордон України з порушенням прав інтелектуальної власності (ст.. 476), Порушення встановленого законодавством порядку ввезення товарів на територію вільної митної зони, вивезення товарів за межі цієї території та/або встановленого законодавством порядку проведення операцій з товарами, поміщеними в режим вільної митної зони (ст.. 477), Порушення порядку зберігання товарів на митних складах та здійснення операцій із цими товарами (ст.. 478), Порушення порядку або строків розпорядження товарами, розміщеними у магазині безмитної торгівлі (ст.. 479), Порушення порядку здійснення операцій з переробки товарів (ст.. 480), Перевищення строку тимчасового ввезення або тимчасового вивезення товарів (ст.. 481), Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України поза митним контролем (ст.. 482), Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю (ст.. 483), Зберігання, перевезення чи придбання товарів, транспортних засобів комерційного призначення, ввезених на митну територію України поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю (ст.. 484), Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів (ст. 485).

Ст. 366 Митного кодексу України передбачена двоканальна система контролю товарів та транспортних засобів, що переміщуються через митний кордон України. Відповідно до ч. 1 цієї статті, двоканальна система – це спрощена система митного контролю, яка дає громадянам змогу здійснювати декларування, обираючи один з двох каналів проходу (проїзду транспортними засобами особистого користування) через митний кордон України. Такі канали мають свої позначення відповідно зеленого та червоного кольорів, так звані «зелений коридор» та «червоний коридор». Основна їхня відмінність полягає в тому, що «зелений коридор» призначений для декларування шляхом вчинення дій громадянами, які переміщують через митний кордон України товари в обсягах, що не підлягають оподаткуванню митними платежами та не підпадають під встановлені законодавством заборони або обмеження щодо ввезення на митну територію України або вивезення за межі цієї території і не підлягають письмовому декларуванню, а «червоний коридор» призначений для усіх інших громадян. Це зроблено для зручності осіб, які перетинають митний кордон України. Тобто, якщо ви бажаєте виїхати за кордон і у вас немає товарів, які підлягають оподаткуванню митними платежами, перебувають у вільному товарообігу і потребують письмового декларування, ви, не гаючи зайвого часу на очікування, обираєте «зелений коридор» та перетинаєте кордон.

Однак, як відомо всім, при перетинанні кордону необхідно пройти також процедуру митного огляду. Митний кодекс встановлює відповідальність за порушення даної процедури. Так, ст. 471 Митного кодексу України передбачає порушення встановленого цим Кодексом порядку проходження митного контролю в зонах (коридорах) спрощеного митного контролю, тобто переміщення через митний кордон України особою, яка формою проходження митного контролю обрала проходження (проїзд) через “зелений коридор”, товарів, переміщення яких через митний кордон України заборонено або обмежено законодавством України, або товарів в обсягах, що перевищують неоподатковувану норму переміщення через митний кордон України. В цій статті слід звернути увагу, що переміщення товарів відбувається через «зелений коридор», тобто, як зазначалось вище, без заповнення декларації. В такому випадку мова може йти про порушення митних правил, що стосуються товарів, які взагалі заборонені для переміщення через митний кордон. Відповідно до ст.. 196 МК України не можуть бути пропущені через митний кордон України: 1) товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено законом;  2) товари, на пропуск яких відповідно до закону потрібні дозволи інших державних органів, за відсутності цих дозволів; 3) товари, що переміщуються через митний кордон України з порушенням вимог цього Кодексу та інших законів України, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

           Якщо говорити про товари, переміщення яких через митний кордон України заборонено, то слід розрізняти товари, заборонені для ввезення в України (предмети, які можуть завдати шкоди здоров’ю чи загрожувати життю населення та тваринного світу або призвести до порушення довкілля; продукція, що містить пропаганду ідей війни, расизму і расової дискримінації, геноциду, та інша продукція, яка суперечить нормам Конституції України; товари, імпорт яких здійснюється з порушенням прав інтелектуальної власності), та товари, заборонені для вивозу з України (предмети, які є національним, історичним чи культурним надбанням українського народу, що визначено відповідно до законів України; товари, експорт яких здійснюється з порушенням прав інтелектуальної власності.)

Ч. 2 ст. 196 МТ України говорить про те, що перевізник зобов’язаний здійснити зворотне вивезення товарів, ввезення і транзит яких на митну територію України заборонений.

  Також, в ст.. 471 МК України згадується про товари, переміщення яких обмежено. Перелік таких товарів встановлюється постановою КМУ № 436 від 21 травня 2012 року «Про затвердження переліків товарів, на які встановлено обмеження щодо переміщення через митний кордон України». До цього переліку  входять: наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори; товари, які підлягають ліцензуванню; лісоматеріали та пиломатеріали; культурні цінності тощо. Детальніший перелік можна дізнатись у вказаній Постанові КМУ.

   В попередніх випадках мова йшла про переміщення товарів через митний кордон в спеціальних пунктах пропуску з митним контролем. Однак, переміщення товарів через кордон, як бачимо з норм Глави 68 МК України, можливе з його приховування від митного контролю чи взагалі поза митним контролем. Дані правопорушення передбачені ст.. ст.. 482 та 483 МК України. На щастя, для запобігання колізій та непорозумінь, в даних статтях чітко обґрунтовуються випадки переміщення товарів поза митним контролем та з приховуванням від нього. Відповідно до ст.. 482 МК України переміщення товарів поза митним контролем вважається таке переміщення поза місцем розташування органу доходів і зборів або поза робочим часом, установленим для нього, і без виконання митних формальностей, або з незаконним звільненням від митного контролю внаслідок зловживання службовим становищем посадовими особами органу доходів і зборів. Дане положення частково дублює положення п. 4 Постанови Пленуму ВСУ «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил». Згідно з ст. 483 переміщення  товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю означає таке переміщення з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням органу доходів і зборів як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.Тепер щодо відповідальності. Відповідальність у митному праві є наслідком скоєного правопорушення. В даному випадку мова йде про порушення митних правил. Порушенням митних правил визнається протиправна дія (бездіяльність) особи, що посягає на встановлений національним законодавством і міжнародними договорами держави порядок переміщення через митний кордон держави товарів і транспортних засобів, здійснення їх митного контролю і митного оформлення, обкладання митними платежами та їх сплати, надання митних пільг і користування ними, а також на нормальну діяльність митних органів, за які національним законодавством передбачена відповідальність.

Порушення вимог МК України є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, які посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів і транспортних засобів через митний кордон України і за які МК України передбачена адміністративна відповідальність. Адміністративна відповідальність за правопорушення настає у разі, якщо ці правопорушення не тягнуть за собою кримінальної відповідальності. Суб’єктами відповідальності за порушення митних правил є фізичні і юридичні особи, що скоїли порушення митного законодавства. Громадяни підлягають відповідальності за порушення митних правил, якщо на момент здійснення правопорушення вони досягли шістнадцятирічного віку. Посадові особи підлягають відповідальності за порушення митних правил, якщо в їхні службові обов’язки входило забезпечення виконання встановлених МК України вимог. Окрім цього, при скоєнні порушень митних правил підприємствами (юридичними особами) підлягають адміністративній відповідальності посадові особи цих підприємств.

Говорячи про адміністративну відповідальність юридичних осіб за порушення митних правил, варто підкреслити, що в процесі провадження по цих справах щоразу виникає необхідність встановлювати правосуб’єктність відповідних юридичних осіб, для чого необхідно звертатися до їх засновницьких і реєстраційних документів. Це важливо робити тому, що за порушення митних правил підлягають адміністративній відповідальності самі юридичні особи, а не їх представництва і філії (відособлені підрозділи), що також мають правосуб’єктність і вступають у правовідносини від імені і за дорученням юридичної особи. У випадках, коли порушення митних . правил скоєні посадовими особами представництв і філій юридичних осіб, до відповідальності повинні бути притягнуті юридичні особи, від імені і за дорученням яких вони були учасником відповідних правовідносин. Це, зрозуміло, не виключає можливості притягнення до адміністративної відповідальності і самого безпосереднього винуватця — представника юридичної особи.

 Юристконсульт ЮК “Перітус Консалтинг”

Олександр Смішко

 

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Категорії: Митне право

Яндекс.Метрика