internet-magazyn-tovariv-dlya-ditey
ОСББ проти ЖЕК – змагання чи конкуренція?

Оприлюднено: 20 Червня, 2014 at 3:33 pm

osbbНапевне, кожен з нас хотів би жити у будинку належного стану, з чистими підїздами, прибраними вулицями навколо своїх помешкань, з відповідним освітленням, в теплоті та комфорті… Звісно ж, кожен з нас зацікавлений в чим найменшій платні за вищеперераховані блага. Однак, на сьогоднішній день напрочуд рідко зустрічаються люди, які цілком і повністю задоволенні в співвідношенні якості обслуговування їхніх помешкань, будинків, прибудинкових територій та суми коштів, які витрачаються на таке обслуговування. Постійно можна почути скарги чи то на неприбрані під’їзди, чи на відсутність гарячої або холодної води в квартирі, засміченні подвір’я і на плату за комунальні послуги. Проблема обслуговування будинків є досить поширеною, а тому для її вирішення недостатньо сидіти склавши руки. Як і для вирішення будь-якої проблеми, в даному випадку необхідно визначити план дій, спрямованих на досягнення поставлених цілей.

Як відомо, обов’язок обслуговування будинків покладено на житлово-експлуатаційні контори (ЖЕК). В процесі реформування ЖКГ України було дане «зелене світло» для обєднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), які, по суті, повинні замінити ЖЕКи. Але чому ж тоді ЖЕКи не справляються з виконанням своїх обов’язків та чи зможуть зробити це ОСББ? Що ж краще : ЖЕК чи ОСББ? Відповідь на це питання спробуємо дати на основі порівняння переваг та недоліків цих двох структур.

Для початку, розпочнемо з переваг, які надають нам ОСББ. ОСББ – це об`єднання співвласників багатоквартирного будинку. Дане утворення передбачає особу власника, який має спільне з іншими власниками володіння спільним майном. ОСББ дозволяє власникам встановлювати власні правила гри, звичайно не виходячи за рамки правового поля. Часто люди говорять ОСББ – це той ж ЖЕК тільки за наші гроші ми ще й відповідальність маємо нести. І це помилкове судження через призму менталітету «совка». Бо ОСББ – це в першу чергу спільнота власників, які вже взяли відповідальність, бо купили свої квадратні метри у будинку. Це спільнота людей, які можуть встановлювати власні стандарти якості життя у своєму будинку і якості сервісу. Це спільнота, яка може і повинна формувати цінності своєї громади. А цінності є фундаментом побудови ефективних сервісних систем. Їх потрібно формувати, актуалізувати і розвивати. Саме через цінності ви «не плюєте у колодязь, з якого будете пити», роздільно утилізуєте сміття, щоб внести свій екологічний внесок і т.д. Житлово-експлуатаційна організація – це структура, яка залишилась нам у спадок від Радянського Союзу, коли все належало державі, а люди отримували метри квадратні у користування. Такий уклад вимагав організацій, які будуть підтримувати комунальне господарство держави, і надавати винаймачам квадратних метрів комунальні послуги. Так було то тих пір, поки не почалась приватизація. Багато з нас приватизували свої квадратні метри, але при цьому вся інфраструктура, яка є невід`ємною частиною системи, залишилась там, де й була. І сьогодні цей правовий казус дозволяє виникати різним утворенням, які диктують населенню правила гри, а державу використовують, як постійного донора. А звідки ж гроші на ці дотації? Правильно, з наших з вами податкових кишень.

У ОСББ найбільша проблема це неготовність власників до змін. Не таємниця що будь-які зміни, навіть на краще викликають у людей шалений спротив. Можна організуватись і прийняти рішення про створення ОСББ і зареєструвати неприбуткову організацію. І що далі? Чи існування ОСББ на папері сформує спільноту об`єднань спільними цінностями і цілями, стандартами? Необхідний лідер, активні члени правління, постійна комунікація і взаємодія. Побудова ефективної сервісної експлуатуючої організації. Я вже не говорю про стосунки з державними органами і провайдерами ресурсів.

ОСББ на старті  своєї діяльності потребує значних інвестицій часу активістів. Щоб ефективно скорочувати затрати потрібно спершу сформувати економічно обгрунтовані фінансові фонди, які дозволять діяти. Також слід акцентувати, що будь-який розвиток можливий тільки за рахунок членів спільноти, а це власники всіх квартир, які об`єднались у ОСББ. А отже неприйнятна позиція «Моя хата скраю» і це доведеться пояснювати багатьом власникам.

Головний плюс ОСББ, незалежність громади у ціноутворенні на комунальні послуги. Це можливість впливати на якість роботи експлуатуючої організації та планувати її розвиток і розвиток об`єднання. Це можливість вибирати кращих провайдерів послуг.

Якщо ж говорити про переваги ЖЕКів, то їх виділити тяжче. Бо по своїй суті вони архаїзми, які не мають ані ресурсів для виконання своїх задач, ані готовності змінюватись. І навіть держава це вже зрозуміла, давши «зелене світло» розвитку ОСББ.

Однак, порівнюючи ЖЕКи та ОСББ, все ж можна знайти перевагу першого. Нині з квартплати людей утримується штат працівників ЖЕКу. До прикладу, у середньому штат ЖЕКу складає 40 – 80 осіб. Кожний ЖЕК обслуговує велику кількість будинків.  В кожному ОСББ необхідно мати голову і бухгалтера. Якщо створювати кондомініум  (ОСББ) у кожному будинку, стільки треба утримувати лише цих працівників? А потрібні ще паспортисти, двірники, сантехніки, електрики… З вулиці їх не набереш, це мають бути досвідчені спеціалісти, адже житловий будинок — це складна інженерно-технічна споруда, треба мати відповідне право на його обслуговування. В більшості випадків, люди, які входять до штату конкретно визначеного ЖЕКу, працюють там не мало часу. Тобто, так чи інакше, ці люди працюють в цій сфері та мають певний досвід, що не може не враховуватись.

Для ОСББ, крім проблеми кадрів, стоятиме і та, що є у ЖЕКу: збирання коштів у мешканців. Одна справа елітний будинок, інша — “хрущовка”, де мешкають одні пенсіонери та пільговики. Інша річ — контроль за діяльністю цих об’єднань. Очевидно, виникне питання створення відповідного органу, інакше можуть бути проблеми: з незаконними реконструкціями, ймовірними аваріями…

Однак, незважаючи на це, досвід ОСББ перейнятий у Європейських держав, де така практика використовується не однорічно, і можна бачити позитивні результати. «Усе йде, усе змінюється», а тому і ми повинні пристосовуватись до сучасного прогресу і відповідати йому. Необхідно змінювати стару систему комунального обслуговування, не пристосованого до сучасних умов, і, беручи відповідальність на себе, самим створювати комфорт та належні умови проживання для себе ж. 

 

Юристконсульт ЮК “Перітус Консалтинг”

Олександр Смішко

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Категорії: Житлове право

Яндекс.Метрика