internet-magazyn-tovariv-dlya-ditey
Амністія для сепаратистів – повторення “холодного літа 53-го”?

Оприлюднено: 24 Квітня, 2014 at 8:38 am

551828_w_300Буквально вчора, 22 квітня 2014 року, на другий день після Великодня у Верховній Раді України зареєстровано законопроект № 4667-3 Закону України «Про недопущення переслідування та покарання осіб з приводу подій, які мали місце під час масових акцій громадського протистояння, що розпочалися 22 лютого 2014 року». Даний проект поданий на розгляд Верховної Ради України Кабінетом Міністрів України. Підписаний він А.Яценюком, однак достеменно авторство цього законопроекту невідоме. Хоча пояснювальна записка до законопроекту візована міністром юстиції П.Петренком.

Тема даного законопроекту є вкрай актуальною і має як правові, так і політичні підстави, будучи зумовленою останніми подіями в державі. Варто зауважити, що аналогічних законопроектів загалом було 4:

  1. Авторства регіонала Д.Добкіна (молодшого брата всім відомого одіозного Харківського екс-губернатора, нині кандидата в Президенти України – М.Добкіна);
  2. Авторства іншого регіонала – С.Тігіпка (який останній з невідомих причин відкликав з розгляду)
  3. Авторства Д.Рудьковського
  4. Авторства Кабінету Міністрів України (про який вестимо мову).

Предусім хотілось би почати з того, що в Україні амністія застосовується виключно по відношенню до звільнення від відбування покарання вже засуджених осіб, не виключаючи при цьому притягнення до кримінальної відповідальності та настання відповідних правових наслідків загалом. Однак законопроект, який розглядаємо, є винятковим саме в тому, що звільняє за загальними правилами амністії не тільки від покарання а й від кримінальної відповідальності.

Найбільшу увагу привертає перелік злочинів, вчинення яких може підпадати під дії даної амністії. Справа в тому, що значна частину з переліку статей законопроекту у статті 1 не відповідає положенням Закону України «Про застосування амністії в Україні», а саме ст.4 даного закону, яка визначає щодо яких злочинів амністія не застосовується. Однак автори, для недопущення правової колізії, в статті 8 законопроекту передбачили, що у випадку застосування амністії учасників акцій громадської непокори інші Закони, що регулюють застосування амністії в Україні, застосовуються тільки в тій частині, що не суперечить цьому законові.

Щодо переліку статей КК України, то доцільним було би порівняння із Законом України «Про усунення негативних наслідків та недопущення переслідування і покарання з приводу подій, які мали місце під час проведення мирних зібрань», прийнятий 29.01.2014 р. за ініціативи «колишньої влади».

Якщо порахувати кількість, то в законопроекті статей більше понад ніж в три рази ніж в Законі від 29.01.2014 р. – 81 проти 25:

001

В Законопроекті повністю продубльовано статті амністії січня 2014 року, за винятком статті 110-1 КК України, яку було декриміналізовано одразу після перемоги революції. Отож, 24 статті було перенесено у Законопроект. Давайте тоді подивимось на інші 57 статтей, які в нашому випадку з’являються, як і на всі статті законопроекту загалом.

Законопроектом пропонується застосувати амністію у випадку вчинення злочинів, передбачених статтями 109, 110, 112, 113, 121, 122, 125, 128, 129, 146, 147, 161, 162, 170, 174, 182, 185, 186, 187, 189, 194, 195, 196, 231, 241, 255, 256, 257, 258, 258-1, 258-2, 258-3, 258-4, 258-5, 259, 260, 261, 263, 264, 267, 270, 270-1, 277, 279, 280, 286, 289, 291, 293, 294, 295, 296, 304, 325, 335, 336, 337, 338, 340, 341, 342, 343, 344, 345, 346, 347, 348, 349, 350, 351, 352, 353, 355, 356, 365, 376, 377, 382, 386, 396, 436 Кримінального кодексу України, за умови, що ці дії пов’язані з участю у масових акціях громадянського протистояння, що розпочалися 22 лютого 2014 року та не є особливо тяжкими злочинами.

По-перше, це абсурдно з точки зору самого КК України, бо, наприклад, ст. 113 (диверсія) передбачає покарання у вигляді позбавлення волі строком від 10 до 15 років, що робить злочин безальтернативно тяжким, а тому амністія неможлива.

По розділах Особливої частини Кримінального Кодексу України статті законопроекту розподілились наступним чином:

  1. Злочини проти основ національної безпеки України – 4;
  2. Злочини проти життя та здоров’я особи – 5;
  3. Злочини проти волі, честі та гідності особи – 2;
  4. Злочини проти виборчих, трудових та інших особистих прав людини та громадянина – 5;
  5. Злочини проти власності – 7;
  6. Злочини в сфері господарської діяльності – 1;
  7. Злочини проти довкілля – 1;
  8. Злочини проти громадської безпеки – 17;
  9. Злочини проти безпеки руху та експлуатації транспорту – 6;
  10. Злочини проти громадського порядку та моральності – 5;
  11. Злочини у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів та інші злочини проти здоров’я населення – 1;

12.  Злочини у сфері охорони державної таємниці, недоторканності державних кордонів, забезпечення призову та мобілізації – 3;

13.  Злочини проти авторитету органів державної влади, органів місцевого самоврядування та об’єднань громадян – 17;

14.  Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг – 1;

15.  Злочини проти правосуддя – 5;

Злочини проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку – 1.

002

Для прикладу, в законі від 29.01.2014 р. перелік злочинів, що підпадали під амністію охоплював злочини з 8 розділів, що вдвічі менше 16 в даному випадку.

Насправді злочинів у законопроекті аж 81, тож описати кожен немає можливості. Пропоную зупинитись на самих знакових та незрозумілих статтях.

Для прикладу, пропонується застосувати амністію до таких злочинів:

–          ст.112 КК – посягання на життя державного чи громадського діяча – крається позбавленням волі на строк від 10 до 15 років або довічним позбавленням волі;

–          ст.113 КК – диверсія – карається позбавленням волі на строк від 8 до 15 років;

–          ст.121 КК – умисне нанесення тяжких тілесних ушкоджень – карається позбавленням волі на строк від 5 до 8 років (від 8 до 10 – за кваліфікуючих обставин);

–          ст.129 КК – погроза вбивством – карається позбавленням волі на строк від 3 до 5 років;

–          ст.146 КК – незаконне позбавлення волі або викрадення людини – карається позбавленням волі на строк від 5 до 10 років;

–          ст.147 КК – захоплення заручників – карається позбавленням волі на строк від 7 до 15 років;

–          185 КК – крадіжка

–          186 КК – грабіж

–          187 КК – розбій

–          189 КК – вимагання

–          ст.241 КК – забруднення атмосферного повітря;

–          ст.255 КК – створення злочинної організації – карається позбавленням волі на строк від 8 до 12 років;

–          ст.257 КК – бандитизм – карається позбавленням волі на строк від 5 до 15 років;

–          ст.258 КК – терористичний акт – карається позбавлення волі на строк від 10 до 15 років або довічним позбавленням волі;

–          ст.258-3 КК – створення терористичної групи чи терористичної організації – карається позбавлення волі на строк від 8 до 15 років;

–          ст.258-5 КК – фінансування тероризму – карається позбавлення волі на строк від 10 до 12 років;

–          ст.263 КК – незаконне поводження зі зброєю, боєприпасами чи вибуховими речовинами – карається позбавленням волі на строк від 3 до 7 років;

–          ст.286 КК – порушення правил безпеки дорожнього руху або експлуатації транспорту (ДТП)

–          ст. 289 КК – незаконне заволодіння транспортним засобом – карається позбавленням волі на строк від 7 до 12 років;

–          ст.325 КК – порушення санітарних правил

–          ст.355 КК – примушування до виконання чи невиконання цивільно-правових зобов’язань – карається позбавленням волі на строк від 4 до 8 років;

–          ст.436 КК – пропаганда війни.

Наведено 22 статті з переліку, які викликають подив. Хіба держава має бажання амністувати диверсантів, злодіїв, грабіжників, розбійників, рекетирів, бандитів, терористів та провокаторів війни?

Чому ці статті в законопроекті і яке вони можуть мати відношення до протестних акцій – невідомо. Або писали законопроект «аби-як», або це загравання із сепаратистами в Слов’янську і Краматорську, адже в проекті закону про амністію наявні всі злочини, що можна їм інкримінувати чи які вже інкриміновані.

Чи повторить нинішня влада сумнозвісне «холодне літо 53-го», покаже час. Хочться вірити, що здоровий глузд переможе.

 

Партнер ЮК «Перітус Консалтинг»

адвокат Назар Олексюк

Поделиться в соц. сетях

Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki

Яндекс.Метрика